ساخت پره های بال گرد با الهام از وال های کوهان دار

محققین مرکز هوافضای آلمان، با الهام از باله وال ها، موفق به بهبود قدرت مانور بال گرد شدند.

وال های کوهان دار و باله های شگفت انگیز و خارق العاده آنها الگویی برای ساخت توربین های بادی و همچنین توربین های زیر دریایی برای محققان بوده است. اکنون محققین با الهام از این باله ها موفق به ساخت بال گردی شده اند که دارای قدرت مانور بیشتری است.
در مقایسه با حیوانات عظیم الجثه، وال ها بسیار سریع و چابک هستند. دلیل این امر وجود برآمدگی هایی روی باله های سینه ای آنهاست. این برآمدگی ها جریان آب را به گونه ای هدایت می کند که قدرت حرکت بیشتری به وال ها می دهد.
پره های گردان بال گرد به طور ایده ال طراحی نشده اند. هنگامی که یک بال گرد به سمت جلو حرکت می کند، پره ای که به سمت جلو پیشروی می کند ( هم راستا با بال گرد) سریعتر از پره مخالف آن که به عقب بر می گردد حرکت می کند. این عمل موجب اعمال فشار به پره ها و میله کنترل آن می شود و قدرت مانور و سرعت بال گرد را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر پره هایی که به عقب بر می گردند قدرت بالابری بیشتری داشته باشند، عملکرد بال گرد بهبود خواهد یافت.
محققین مرکز هوافضای آلمان، با الهام از وال ها، یک سری از برآمدگی های شش میلیمتری را بر روی لبه چهار پره بال گرد قرار داده اند (186 برآمدگی بر روی هر پره). این برآمدگی ها تحت عنوان "لبه های مقدم تولید کننده جریان حلقوی LEVoGs" ثبت امتیاز شده اند. پس از رسیدن به نتایج نوید بخش در آزمایشات تونل باد، بال گرد در یک پرواز واقعی توسط خلبان مورد آزمایش قرار گرفت. ظاهرا آنها به یک بهبود در عملکرد بال گرد دست یافته اند. در پروازهای بعدی قرار است از ابزارهایی برای اندازه گیری تفاوت های حاصل شده استفاده شود.محققین در حال حاضر امیدوارند که بتوانند پره های موجود را با این فناوری جدید LEVoGs و با هزینه کم بهبود دهند.

منبع:

http://www.aerocenter.ir/forum/showthread.php?t=17810

افزايش سرعت بالگردها با الهام از نهنگ‌ها

مهندسان هوانوردي آلمان با الهام از شيوه انجام عمليات آكروباتيك توسط نهنگها در زير آب با وجود باله‌هاي صدري غير عادي و نوساني آنها به ساخت يك تيغه پروانه بالگرد سريعتر و بي‌صداتر پرداخته‌اند.

به گزارش ايسنا، يك بالگرد از پروانه‌اي برخوردار است كه تيغه‌هاي ماهواره شكل آن به ارائه بالابرد، كنترل جهتي و رانش رو به جلو مي‌پردازد.

در زمان چرخش پروانه، تيغه پيشروي كه در جهت مشابه بالگرد حركت مي‌كند از سرعت بيشتري نسبت به تيغه عقب‌نشيني در سوي ديگر برخوردار است.

اين تفاوت سرعت براي تلاطم هوايي، لرزش و عدم ثبات به ويژه در طول پروازهاي سريع و در زمان چرخش ساخته شده كه طي آن تيغه عقب‌نشيني حالت بالابرد خود را از دست داده و سرگردان مي‌شود. مهندسان بالگردها معمولا زمان زيادي را براي كاهش اين تاثير صرف مي‌كنند.

محققان مركز هوافضاي آلمان با توجه به نهنگ كوهان‌دار دريافتند كه برجستگي روي باله‌هاي صدري آنها كه به بالابرد اين حيوانات در آب و افزايش شناوري آنها كمك مي‌كند، مي‌تواند به بهبود طراحي پره‌ها كمك كند.

اين محققان با كاهش اين برآمدگي‌ها نسبت به عرض پروانه، موفق به ساخت حلقه‌هاي پلاستيكي با قطر شش ميليمتري شده و تعداد 186 عدد از آنها را به لبه جلويي پروانه‌ها در يك بالگرد آزمايشي بستند.

اين كار در حقيقت به طور قابل توجهي حركت سرگردان پروانه را به تاخير انداخته و تفاوت آن براي خلبانان كاملا محسوس بوده و پرواز نرمتري را ارائه داده بود. اين محققان اكنون به دنبال ثبت ايده خود به عنوان يك اختراع و انجام آزمايشات بيشتر هستند.


منبع :

http://www.tabnak.ir/fa/news/224366/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%D9%8A%D8%B4-%D8%B3%D8%B1%D8%B9%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D9%84%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%84%D9%87%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D9%87%D9%86%DA%AF%E2%80%8C%D9%87%D8%A7